Vrijwillige inzet, Goed geregeld!
Het NOv-Keurmerk Vrijwillige inzet goed geregeld
Veel organisaties zijn voor de uitvoering van hun activiteiten en hun voortbestaan afhankelijk van vrijwilligers. Met een goed vrijwilligersbeleid en –management waarborgt een organisatie dat zij op een goede manier werkt met vrijwilligers.
Dat is belangrijk voor:
Het werkplezier van vrijwilligers
Het werkplezier van beroepskrachten
De betrokkenheid van vrijwilligers bij de organisatie
Goedlopende werkprocessen
Het bereiken van de organisatiedoelstellingen
Het werven van nieuwe vrijwilligers
Het imago van de organisatie en het vrijwilligerswerk in het algemeen
Wat kan Zaankanters voor elkaar voor je doen?
Zaankanters voor Elkaar heeft een gediplomeerd Goed Geregeld Adviseur in het team. Organisaties die willen weten of ze de zaakjes goed op orde hebben, of ergens iets willen bijschaven, kunnen vrijblijvend beroep doen op deze adviseur.
Je hoeft niet (meteen) voor het keurmerk te gaan. Samen doornemen wat de stand van zaken is of bijvoorbeeld (een deel) je vrijwilligersbeleid een nieuwe boost geven, behoort ook tot de mogelijkheden.
Doe de Zelf - evaluatie
Wie zich vrijwillig inzet voor een ander, verdient het dat een organisatie goed met die inzet omgaat. Met deze Zelfevaluatie helpen we organisaties om dat voor elkaar te krijgen. Zo kunnen vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties doen waar ze goed in zijn:
de samenleving mooier maken!
Vrijwilligers
De Zelfevaluatie vergroot het werkplezier en de tevredenheid van vrijwilligers; betrokkenheid bij het doel en de organisatie neemt toe. .
Organisatie
De Zelfevaluatie helpt doelstellingen te halen, verhoogt de kwaliteit van het vrijwilligerswerk en zorgt voor goede samenwerking tussen vrijwilligers en betaalde krachten.
De buitenwereld
De Zelfevaluatie draagt bij aan een positief imago en helpt bij het werven van vrijwilligers, financiers en partners
NOV-keurmerk als kers op de taart
Het NOV-keurmerk laat zien dat je als organisatie structureel werkt aan goed vrijwilligersbeleid en –management. Vrijwilligers zijn trots op 'hun' organisatie en stralen dat uit. Dat is de beste reclame voor nieuwe vrijwilligers. Voor de buitenwereld staat het NOV-keurmerk voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Déze organisatie heeft de zaken goed geregeld. Ook samenwerkingspartners en financiers vinden dat belangrijk.
Voordelen voor het behalen van het keurmerk
- Toekomst proof maken van je organisatie; hoe hou je vrijwilligers betrokken en hoe blijven vrijwilligers in de toekomst enthousiast om voor je organisatie actief te zijn.
- Tevreden en trotste vrijwilligers zijn je beste ambassadeurs!
- Aantrekkelijk voor het werven van nieuwe vrijwilligers
- Aantrekkelijk voor gemeente, subsidieverstrekkers en fondsen
- Verbetering van alles rondom het werken met vrijwilligers
- Keurmerk is geen afvinklijstje, maar een verbeterproces
- Meer leren kijken en denken vanuit vrijwilliger; wat wil hij of zij?
- Borgen en overdraagbaar maken, belangrijke zaken vastleggen
- Blijven evalueren en leren als organisatie

contact
Wil je vrijblijvend een afspraak maken voor organisatie advies en ondersteuning?
Of wil je meer informatie over het Goed Geregeld Kenmerk en waar je organisatie aan moet voldoen? Bel of mail voor een afspraak: T 06 - 33 59 1522 of m.duurland@desmd.nl
"Het keurmerk Goed Geregeld heeft ons veel meer gebracht dan ik had gedacht en gehoopt!"
18 vrijwilligersorganisaties hebben afgelopen jaar het landelijk keurmerk Vrijwillige Inzet Goed Geregeld behaald of verlengd. Alexandra van Thebe Breda werkt bij een van die organisaties die ervoor gaan, en met succes! Ze vertelt waarom het zo de moeite waard is om ermee aan de slag te gaan.
Succes verhaal
“Het keurmerk heeft ons uiteindelijk meer opgeleverd dan ik van tevoren had gedacht en gehoopt. We hebben extra informatie beschikbaar gesteld en zaken, zoals communicatie, beter gestructureerd. Vooral de waardevolle gesprekken rondom de keurmerkthema´s met betrokken vrijwilligers en collega´s waren een geschenk. We weten waar we nu staan én waar nog ruimte is voor verbetering en meer borging. Maar uiteindelijk gaat het om een hogere tevredenheid van de vrijwilligers en wat zij daarmee uitstralen als ambassadeurs van Hagedonk, dat is het grootste cadeau."
Natuurlijk kost het proces tijd en moeite, en ja, soms is het ook wel eens frustrerend, maar de deadline van 7 december was een hele fijne stok achter de deur, net als de gedreven en betrokken adviseur. Het was de moeite zeker waard!”